x تبلیغات
وکیل حقوقی

مجازات انواع سرقت

 

1) موضوع ماده 656 قانون مجازات اسلامی:

در صورتی که سرقت حدی نباشد و دارای یکی ازشرایط زیر باشد سرقت تعزیری مشدد محسوب میشود:

الف) سرقت در محل مسکونی یا آماده برای سکونت  یا در محل های عمومی از قبیل مسجد یا ….. واقع شود.

ب) سرقت در محلی واقع شود که توسط درخت، نرده یا…محرز شده باشد و سارق حرز را شکسته باشد.

پ) سرقت در شب انجام شود.

ت) تعداد سارقین دو نفر یا بیشتر باشند.

ث) سارق مستخدم باشد و مال صاحب کار خود را دزدیده باشد.

ج) هرگاه کارکنان یا اداره کنندگان هتل، مسافرخانه و … به طور کلی کسانی که به واسطه ی شغلشان اموالی که در دسترس آن هاست را مورد دستبرد قرار دهند.

مجازات آن 3 ماه تا 1 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق می باشد. ( اصلاحیه 1399، قانون کاهش مجازات حبس تعزیری)

2) سرقت مسلحانه:

سرقت مسلحانه بسته به شرایط آن می تواند 4 مجازات مختلف در پی داشته باشد:

الف) طبق ماده 651 بند 3:

اگر سارق یا سارقین حامل سلاح باشند چه سلاح مخفیانه باشد چه آشکار، به حبس از 5 تا 20 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

ب) طبق ماده 652:

اگر سرقت مقرون به آزار و مسلحانه باشد. این نوع سرقت بر اساس ماده 652 به حبس از سه ماه تا ده سال و تا 74 ضربه شلاق مجازات خواهد داشت.

ت) طبق ماده 653:

بر اساس ماده 653 قانون مجازات اسلامی، سارق مسلح و قطاع الطریق (راهزن) هر گاه با اسلحه باعث ایجاد رعب و وحشت و بر هم زدن امنیت مردم شود، محارب است که در این صورت به مجازات اعدام یا قطع دست راست یا پای چپ یا تبعید محکوم می‌شود.

پ) طبق ماده 654:

هرگاه سرقت در شب واقع شده و سارقین، 2 نفر یا بیشتر باشند و حداقل یکی از آنها حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد، به 5 تا 15 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

3) سرقت مقرون به آزار یا تهدید:

طبق ماده 652 قانون مجازات اسلامی، اگر سرقت همراه با آزار (روحی و جسمی) باشد، تهدید هم نوعی آزار روحی محسوب می شود ، سرقت مشدد است و مجازات آن حبس از سه ماه تا ده سال و تا 74 ضربه شلاق می باشد.

4) سرقت آثار فرهنگی:

اگر کسی از مکان های فرهنگی مثل موزه، نمایشگاه، اماکن مذهبی سرقت کند و با آگاهی از مسروقه بودن این اموال آن ها را  بخرد یا پنهان کند به حبس از یک تا پنج سال و برگرداندن این اموال محکوم می شود.

5) سرقت آب، گاز، تلفن، برق:

اگر کسی وسایل مربوط به تاسیسات مورد استفاده عمومی که از سرمایه و هزینه دولت است مثل تاسیسات بهره برداری آب و برق و گاز و… را سرقت کند؛ طبق ماده 659 قانون مجازات اسلامی به حبس از یک تا پنج سال محکوم می شود و اگر سارق از کارمندان و کارکنان سازمان مربوطه باشد به حداکثر مجازات محکوم می  شود.

و هرکس بدون این که حق انشعاب را پرداخته باشد از آب، برق، گاز و … استفاده غیر مجاز نماید محکوم به پرداخت جزای نقدی از یک دو برابر خسارت وارده محکوم می شود.

6) سرقت در شب به صورت مسلحانه و دسته جمعی:

طبق ماده 654 قانون مجازات اسلامی، اگر تعداد سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و سرقت در شب انجام شود و حداقل یکی ازآن ها دارای اسلحه باشند (اسلحه واقعی نه تقلبی) به مجازات  حبس از پنج تا پانزده سال و شلاق تا 74 ضربه  می باشد.

7) سرقت از مناطق حادثه زده:

اگر شخصی از محلی که در آن تصادف رانندگی اتفاق افتاده است یا منطقه سیل و زلزله زده یا جنگی یا محلی که در آن اتش سوزی اتفاق افتاده است سرقت کند مجازات آن طبق ماده 658 قانون مجازات اسلامی حبس از یک تا پنج سال و تا 74 ضربه شلاق می باشد.

8) سرقت ازصرافی و بانک ها :

شرایط سرقت از صرافی ها، بانک ها و طلا یا جواهر فروشی ها :

تعداد سارقین دو یا چند نفر باشند.

اسلحه به همراه داشته باشند (حتی اگر یک نفر اسلحه داشته باشد.)

سرقت با طرح و نقشه قبلی انجام گیرد.

مجازات این نوع سرقت کاملا به نتیجه سرقت بستگی دارد:

اگر تنها سرقت انجام شود مجازات آن حبس ابد میباشد.

اگر قتلی صورت گیرد به قصاص اعدام محکوم می شوند.

اگر به اراده ی مرتکبین سرقت صورت نگیرد (سارقین در حین سرقت از سرقت پشیمان شوند) مجازات هر یک از سارقین دو الی پنج سال حبس می باشد.

و اگر هیچ کدام از این نتایج حاصل نشد به حبس از ده تا پانزده سال محکوم می شوند.

سرقت از تصادف رانندگی، مناطق جنگی یا محل آتش سوزی:

طبق ماده 658 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات:  هرکس از محل تصادف رانندگی، مناطق زلزله زده یا سیل زده، مناطق جنگی یا محل آتش سوزی سرقت انجام دهد به مجازات حبس از یک تا پنج سال محکوم می شود.

همه چیز در خصوص سرقت: اینجا

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

 

موارد تعویض شناسنامه

بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور در سایت این سازمان به نشانی اینترنتی https://www.sabteahval.ir تعویض شناسنامه در این موارد و این دلایل انجام می شود:

  • تعویض شناسنامه های قدیمی به جدید در جهت اجرای قانون ثبت احوال که به دو صورت: با ارائه شناسنامه قدیمی و بدون ارائه آن انجام می شود.
  • تعویض شناسنامه های نمونه جدید مستعمل
  • تعویض شناسنامه ناشی از اجرای احکام صادره از سوی محاکم دادگستری، آرای صادره از کمیسیون های تشخیص سن یا مصوبات نام خانوادگی و تصمیمات هیات های حل اختلاف.
  • تجدید شناسنامه بعد از رسیدن شخص به 30 سالگی جهت تعویض عکس
  • تعویض شناسنامه بعد از رسیدن شخص به 15 سال تمام

 

تعویض شناسنامه متاهلین

چه افرادی می توانند اقدام به تعویض شناسنامه کنند؟

اشخاصی که در ادامه نام برده می شوند، می توانند از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان در سراسر کشور، نسبت به تنظیم درخواست تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه جدید اقدام نمایند.

  • اشخاص بالای 18 سال
  • افراد کمتر از 18 سال در صورت داشتن حکم رشد
  • پدر و جد پدری با ارائه شناسنامه، برای فرزندان کمتر از 18 سال
  • مادر با ارائه شناسنامه تا زمانی که در زوجیت پدر طفل باشد
  • سرپرست قانونی (امین، قیم، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارکی که سمت او را ثابت می کند.

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

 

رسیدگی به درخواست دستور موقت

 رسیدگی به درخواست سفارش موقت

در صورتی که درخواست دستور موقت کامل باشد بلافاصله به دادگاه تقدیم می شود اما در صورت وجود نقص (مثلاً هزینه دادرسی پرداخت نشده، اسناد بدون سند و ...) دادگاه به دلیل عدم رعایت قانونی آن را رد می کند. الزامات. رسیدگی به این دستور مستلزم پرداخت هزینه دادرسی به مبلغ 000/000/1 ریال می باشد.
 
سفارش موقت
 
در اینجا چند نکته کاربردی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:
 
صدور دستور موقت یا رد آن تأثیری در اصل دعوا نخواهد داشت. اگرچه ممکن است برای شاکی مهم باشد.
چنانچه شعبه دیوان عدالت اداری این دستور را صادر کند خارج از نوبت رسیدگی شود.
پس از صدور قرار موقت، قبولی آن به اطلاع طرفین دعوی، در صورت رد صرفاً به شاکی و در صورت ابطال از سوی دیوان عدالت اداری، مراتب به اطلاع طرفین می‌رسد. به هر دو طرف
دستور موقت چون حکم قطعی نیست یعنی حکم یا قرار تلقی نمی شود بنابراین در صورت صدور یا رد آن از دادگاه بدوی به تنهایی قابل اعتراض نیست یعنی شاکی هم نمی تواند به آن اعتراض کند. رد و نه روش های علیه شاکی. ( خوانده ) می تواند به صدور آن اعتراض کند.
بر اساس ماده 40 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، شاکی ( خوانده ) می تواند با اقامه دلایلی مبنی بر عدم ضرورت دستور موقت از دادگاه تقاضای ابطال اثر نماید. لغو اثر قابل تجدید نظر نیست.

مالیات بر ارث

 مالیات بر ارث ‏‎ ،‎صلح عمری و سکنی در قانون اساسی چگونه است؟

 
در این نوشته قصد دارین به بررسی مالیات بر ارث ، صلح عمری و سکنی بپردازیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت مشروح تمامی این موضوعات را بیان نماییم. در حقوق مدنی حق انتفاع عبارت است از حقی که به موجب آن شخص می‌تواند از‎ ‎مالی که عین آن ملک دیگری است یا مالک خاصی ندارد، استفاده کند. در حق‎ ‎انتفاع، مال در مالکیت شخصی دیگر است و منافع نیز ملک شخص دیگری است و‎ ‎فقط شخص دارای حق انتفاع، حق استفاده و بهره‌برداری از آن را دارد، نه حق‏‎ ‎مالکیت بر آن. حق انتفاع نوعی مالکیت است که طی قراردادی به شخص واگذار‎ ‎می‌شود، بنابراین جزء اموال غیر منقول وی محسوب می‌شود.‏
 
ماده ۴۱: قانون مدنی، عمری حق انتفاعی است که به موجب عقدی از طرف مالک برای شخص به مدت عمر خود یا عمر منتفع و یا عمر شخص ثالثی‌ برقرار شده‎ ‎باشد.‏
ماده ۴۲: رقبی حق انتفاعی است که از طرف مالک برای مدت معینی‌برقرار می‌گردد
ماده ۴۳: اگر حق انتفاع عبارت از سکونت در مسکنی باشد سکنی یا حق سکنی‎ ‎نامیده می‌شود و این حق ممکن است بطریق عمری یا بطریق رقبی برقرار شود.‏
ماده ۴۴: در صورتی که مالک برای حق انتفاع مدتی معین نکرده باشدحبس، مطلق بوده و حق مزبور تا فوت مالک خواهد بود مگر اینکه ‌مالک قبل از فوت‎ ‎خود رجوع کند.‏
ماده ۴۵: در موارد فوق حق انتفاع را فقط درباره شخص یا اشخاصی‌ می‌توان برقرار کرد که در حین ایجاد حق مزبور وجود داشته باشندولی ممکن است حق انتفاع تبعا برای کسانی هم که در حین عقد به وجود نیامده‌اند برقرار شود و مادامی که صاحبان حق انتفاع موجودهستند حق مزبور باقی و بعد از انقراض‎ ‎آنها حق زایل می‌شود. ‏
مالیات بر ارث مانند سایر منابع مالیاتی بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم‎ ‎محاسبه می‌شود.‏ در این راستا، هرگاه در نتیجه فوت شخصی، مالی از متوفی به ورثه برسد، ورّاث یا نماینده قانونی آنها موظفند ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ فوت متوفی، به سازمان امور مالیاتی محل سکونت مرحوم یا مرحومه مراجعه و با ارائه‎ ‎اسناد مربوطه، صورت اموال و بدهی‌های وی را در اظهارنامه مخصوص مالیات بر‎ ‎ارث گزارش کنند.‏ بدین‌ترتیب، پس از تشکیل پرونده متوفی، گواهینامه تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث صادر و به ورثهه داده می‌شود. این گواهینامه یکی از مدارک لازم برای درخواست گواهی حصر وراثت از شورای حل اختلاف است. در این گواهی،‎ ‎اسامی وراث قانونی اعلام و میزان سهم‌الارث هر یک از آنها مشخص می‌شود.‏
 
پس از تکمیل اظهارنامه، همه اموال منقول و غیرمنقول متوفی به نرخ روز‏‎ ‎توسط ماموران تشخیص مالیات قیمت‌گذاری می‌شوند و همه بدهی‌های متوفی‏‎ ‎مانند وام‌ها، مهریه و غیره از آن کسر می‌شود. پس از آن با توجه به سهم‏‎ ‎الارث هر یک از وراث مالیات بر ارث به نسبت محاسبه می‌شود.‏ این نرخ‌ها طبق ماده ۲۰ قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص وراث طبقه اول تا‎ ‎مبلغ ۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰ ریال معادل ۵ درصد، تا مبلغ ۰۰۰ر۰۰۰ر۲۰۰ ریال نسبت به‎ ‎مازاد ۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰ ریال معادل ۱۵ درصد، تا مبلغ ۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ ریالل نسبت به‎ ‎مازاد ۰۰۰ر۰۰۰ر۲۰۰ ریال معادل ۲۵ درصد و نسبت به مازاد ۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ ریال‎ ‎معادل ۳۵ درصد می‌باشد.‏
 
مالیات بر ارث
 
لازم به ذکر است که از سهم‌الارث هر یک از وراث طبقه اول مبلغ‎ ‎‏۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰ریال به عنوان معافیت کسر و مابقی با شرح فوق‌الذکر مشمول‎ ‎مالیات می گردند.‏ وراث از نظر قانون مالیاتهای مستقیم به سه طبقه تقسیم می شوند‎:
 
وراث طبقه اول که عبارتند از: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد.‏
وراث طبقه دوم که عبارتند از: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها.‏
وراث طبقه سوم که عبارتند از: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها.‏
اگر در هر طبقه ای حتی یک نفر ورثه در حال حیات باشد سبب می شود دیگر طبقات به اصطلاح از حیث ارث بردن باطل شوند و هیچ ارثی به آنها تعلق‎ ‎نگیرد حال به طور تفصیلی به راه حل قانونی فرار از مالیات بر ارث می‎ ‎پردازیم.‏ هیچ فردی نمی‌تواند در خصوص تقسیم اموال خود پس از مرگش تصمیم گرفته و‎ ‎دخالت کند زیرا ارث از اسباب تملک است و نه تملیک. تملک به معنای این است که شخص بدون اراده مالک می‌شود و تملیک یعنی این که کسی مالی به‎ ‎دیگری می‌دهد در نتیجه در بحث ارث از آنجا کهه متوفی اراده و دخالتی در‎ ‎مال خود ندارد، به صورت قهری، وراث مالک خواهند شد. اما این امکان برای‎ ‎اشخاص وجود دارد که قبل از فوت و در زمانی که در حیات هستند در خصوص‎ ‎اموال خود تصمیم گیری کرده و به گونه‌ای همه اموال خود را به اعضای‎ ‎خانواده و وارثین احتمالی انتقال دهند. در نتیجه شخص در زمان مرگش دیگر‎ ‎مالی نخواهد داشت که به ارث برسد.‏
 
انحصار وراثت، تحریر مهر و موم و تقسیم ترکه، رعایت عدالت و به خصوص مالیات بر ارث از نگرانی‌های اصلی مردم است. برای کاسته شدن از این‎ ‎گونه مشکلات نیز صاحبان اموال می‌توانند قبل از فوت خود با تنظیم اسناد‎ ‎مناسب در زمینه اموال شان تعیین تکلیف کنند. از جمله مواردی که در این‏‎ ‎خصوص می‌توان به آن‌ها اشاره کرد وصیت و سند صلح عمری است.‏ یکی از اسناد بسیار مفید و کارآمد «سند صلح عمری» است که در دفاتر اسناد رسمی رواج دارد. به وسیله این سند می‌توان از مشکلات گفته شده جلوگیری‏‎ ‎کرد، بنابراین مالک اموال غیر منقول که اغلب شامل آپارتمان، خانه، زمین‎ ‎و باغ است، می‌تواند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی اختیار فروش، اجاره‎ ‎دادن و یا حتی فسخ و اقاله سند مذکور را تا زمان حیات برای خود نگه داشته‎ ‎و اصل مال را به فرزند و یا اشخاص دیگر مدنظر خود انتقال دهد. در نتیجه‎ ‎تا زمانی که شخص زنده است هرگونه دخالت و نظارت و اختیار نسبت به مال خود را دارد، اما بعد از مرگش، مالک آن مال فرزند یا شخص مورد نظر خواهد شد و‎ ‎‎این شرایط، تابع مقررات ارث نمی‌شود.‏
 
چنانچه شخصی پس از تنظیم سند صلح عمری، از انجام این کار منصرف شود و‏‎ ‎بخواهد مال را دوباره به نام خود بازگرداند، از همان ابتدای تنظیم سند باید از سردفتر بخواهد که شرط فسخ را به صورت یک طرفه و به نفع مصالح (صاحب مال فعلی) در سند قید کند، در این صورت و با وجود این شرط صاحب‎ ‎مال تا قبل از فوت خود به صورت صددرصد و بدون محدودیت اختیار مال و‎ ‎اموالش را دارد و چنانچه فوت کند، اموالش مشمول قانون مالیات برارث نیز نمی‌شود.‏ امروزه با توجه به تحولات اجتماعی و کاهشش تعداد فرزندان و نزدیک شدن‎ ‎فاصله اجتماعی بین فرزندان پسر و دختر، گرایش و تمایل خانواده‌ها بر این‎ ‎قرار گرفته که از ماحصل مادی زندگی خود به گونه‌ای تا حدامکان به صورت مساوی بین فرزندان تقسیم کنند. برای تحقق این امر نیز والدین می‌توانند‎ ‎قبل از مرگ به شرح مذکور و با وصیت و یا صلح عمری، مطابق با اراده خویش‎ ‎‎رفتار کنند.‏

رجوع به مهریه پس از طلاق توافقی

 

 
رجوع به مهریه پس از طلاق توافقی
 
تعداد زیادی از خانم ها هنگام جدایی حاضر می شوند مهریه خود را با توجه به شرایط، ببخشند اما گاهی این سوال پیش می آید که آیا امکان رجوع به مهریه و دریافت مهریه ی بخشیده شده وجود دارد؟
 
به این شرایط رجوع به مهریه گفته می شود که یعنی شرایطی فراهم باشد که زن بتواند مهریه خود را با وجود بخشیده شدن، دریافت نماید.
 
امروزه بسیاری از زوجین مهریه را به صورت سکه های بهار آزادی تعیین می کنند که در این صورت مهریه دینی محسوب می شود. اما برخی از زوجین هم مهریه را به صورت زمین یا ملک مشخص می نمایند که در این صورت مهریه عینی به شمار می رود. حال بخشیدن مهریه را از چند منظر می توان بررسی کرد  که در ادامه به توضیح موارد مختلف رجوع به مهریه می پردازیم.
 
بذل و رجوع به مهریه
همانطور که گفته شد منظور از بذل مهریه، بخشیدن مهریه است. بخشش مهریه به طور کلی به سه صورت انجام می شود، یعنی ابراء، هبه و اقرار به دریافت مهریه.
 
ابراء به این معنا است که زن، مرد را کاملا از پرداخت مهریه، بری اعلام می کند و مرد دیگر برای پرداخت مهریه تکلیفی نخواهد داشت. به این صورت دیگر برای مرد، اجباری به پرداخت مهریه نبوده و این وظیفه کاملا از او ساقط می شود. به همین دلیل است که در این شرایط زن دیگر نمی تواند برای دریافت مهریه ی بخشیده شده رجوع کند. مهریه های دینی (یعنی مهریه هایی که به صورت سکه یا وجه نقد هستند)، شامل مقررات مربوط به ابراء می شوند. به همین دلیل اگر تمام مهریه یا بخشی از آن به مرد بخشیده شود، دیگر امکان رجوع به مهریه نخواهد بود.
 
هبه و انواع آن
هبه از لحاظ لغوی به معنای انتقال مالکیت چیزی به فردی دیگر، بدون دریافت هزینه است. در این شرایط زن اقرار می کند که مهریه خود را می بخشد و در واقع آن را به خود مرد واگذار می کند. نکته مهم اینجاست که هبه قابل رجوع است، مگر اینکه زن حق رجوع به آن را از خود سلب کرده باشد. معمولا مهریه های عینی در این دسته قرار می گیرند و مهریه های دینی که شامل وجه نقد یا سکه باشند، مشمول مقررات مربوط به ابراء هستند، حتی اگر در سند مربوط به بخشش، به عنوان هبه ذکر شده باشند.
 
هبه به دو دسته تقسیم می شود، یعنی هبه ی معوض و هبه ی غیر معوض. هبه ی غیرمعوض به این معناست که زن مهریه خود را بدون اینکه چیزی در مقابل طلب کند، می بخشد اما هبه ی معوض یعنی زن در مقابل بخشیدن مهریه، چیزی دریافت کند. حال این می تواند حق طلاق توافقی یا غیره باشد. هبه ای که قابل رجوع است، هبه ی غیرمعوض است و زن نمی تواند به هبه ی معوض رجوع نماید.
 
اگر بخشش مهریه در دفاتر رسمی ثبت اسناد هم ثبت شده باشد، باز زن می تواند برای رجوع به مهریه اقدام نماید. البته اگر ابراء و یا بخشش طلب صورت گرفته باشد امکان رجوع به مهریه وجود ندارد. پس می توان گفت به جز شرایط خاصی، امکان رجوع به مهریه برای زن هست.
 
رجوع به مهریه در طلاق توافقی
حال اگر زن مهریه خود را بخشیده باشد آیا می تواند برای رجوع به مهریه و دریافت آن اقدام نماید؟ پاسخ این سوال بله است اما طبق شرایط مشخصی که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
 
طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که همانطور که از نامش پیداست، در آن زن و شوهر هر دو برای طلاق و جدایی رضایت دارند. در طلاق توافقی باید طرفین در مورد موارد مختلفی به توافق برسند که احتمالا مهمترین آنها مهریه و حضانت فرزندان است که ما در این مقاله به بررسی مورد اول، یعنی مهریه می پردازیم.
 
بسیاری از افراد اینطور تصور می کنند که در طلاق توافقی زن مجبور است مهریه خود را ببخشد اما اینطور نیست. در طلاق توافقی برای زن اجباری به بخشیدن مهریه نیست اما او می تواند با توجه به توافقات صورت گرفته بین طرفین، مهریه را تمام و کمال بخشیده و یا از دریافت بخشی از آن صرف نظر نماید.
 
زوجین باید پیش از شروع دادرسی در مورد این مسائل به توافق رسیده باشند و نتیجه ی توافقات خود را ثبت کرده و به دادگاه ارائه نمایند.
 
 
 
در چنین شرایطی، ممکن است زن حاضر شود در قبال گرفتن طلاق، مهریه خود را ببخشد و از دریافت آن صرف نظر کند. احتمالا عبارت “مهرم حلال، جانم آزاد” را شما هم شنیده باشید. در این شرایط زن طبق توافقات صورت گرفته مهریه خود را می بخشد اما همچنان امکان رجوع به مهریه وجود دارد.
 
مهریه در دوران عده
پس از صدور حکم طلاق دوران عده برای زن شروع می شود که چیزی بین ۳ تا ۴٫۵ ماه است. اگر زن در این دوران قصد رجوع به مهریه را داشته باشد، حکم طلاق باطل نخواهد شد ولی مرد هم می تواند درخواست رجوع به ازدواج دهد و اگر زن قبول کند و دوباره به ازدواج رجوع نماید، دوباره رابطه ی زوجیت بین آنها برقرار خواهد بود اما اگر زن رجوع به ازدواج را قبول نکند، طلاق قطعی می شود و حق دریافت مهریه هم برای زن باقی می ماند.
 
البته این در صورتی مقدور خواهد بود که دوران عده برقرار باشد و زن یائسه یا باکره نباشد. در نتیجه ی همین موضوع است که در هنگام جاری ساختن صیغه طلاق در در دفاتر ثبت رسمی، زن این حق برای رجوع به مهریه را از خود سلب می کند چون در این صورت دیگر امکان رجوع به مهریه وجود نخواهد داشت.
 
رجوع به مهریه بعد از طلاق
 
اگر زن اقرار کرده باشد که مهریه را دریافت کرده است دیگر مقدور نخواهد بود که این ادعا را پس گرفته و ادعای رجوع به مهریه کند. به همین دلیل است که بسیاری از دفترخانه های رسمی از ثبت مواردی مانند ابراء مهریه، بذل مهریه و یا اقرار به دریافت آن خودداری می کنند چرا که مسئولیت بزرگی برایشان ایجاد می کند. در نتیجه آنها تنها در صورتی چنین مواردی را ثبت می کنند که یکی از بستگان یا نزدیکان زوجه نیز به عنوان شاهد حضور داشته باشد تا مطمئن شوند که برای زوجه اجباری در بخشش مهریه یا ابراء و یا اقرار به دریافت آن وجود نداشته باشد.
 
مشورت با یک وکیل خانواده یا یک وکیل مهریه می تواند کمک کند به خوبی شرایط خود را بررسی کرده و بهترین تصمیم را در مورد مهریه اتخاذ نمایید.

وکیل بین المللی

 تعریف وکیل بین المللی چیست؟

 
طبق قوانین هر کشور ؛ در کلیه موارد حقوقی ، وکلا فرصت مشاوره دارند. (برخلاف استرالیا ، ایالات متحده ، انگلستان و انگلستان که در امر وکالت تخصص دارند) در جمهوری اسلامی ایران وکلا حق پذیرش کلیه پرونده ها را دارند اما وکلایی که در زمینه حقوق بین الملل ، تجارت بین المللی و امکان بالقوه بیشتری دارد. برای پرونده های بین المللی.
 
وکیل بین المللی شخصی است که هنگام برخورد با مسائلی مانند روابط بین الملل افراد ، دولت ها و سازمان های بین المللی با یکدیگر و همچنین شرکت های فراملی و گروه های اقلیت با قوانین و اصول بین المللی آشنا باشد.
 
یکی از مهمترین موضوعات در زمینه وکالت بین المللی این است که صلاحیت قانون و دادگاه برای ارائه مشاوره حقوقی است.
 
یک وکیل بین الملل با آگاهی از قوانین و مقررات بین المللی می کوشد تا از طریق دادخواست و دفاع از حقوق خود دفاع کند.
 
به عنوان مثال ، من ساده سازی پرونده به دلیل آگاهی وکیل بین الملل از قانون ، داوری بین المللی و همچنین اصول حاکم بر قراردادها ، به شهروندان و سازمان های دیگر کمک می کند تا برای تحقق حقوق دفاع و طرح دعوی کنند.
 
آنها مسئولیت خطیری دارند ، زیرا در صورت سهل انگاری و اشتباه وکیل بین الملل ، مشتری آنها متحمل خسارات زیادی می شود.
 
 برخی از پرونده هایی که یک وکیل بین المللی رسیدگی می کند عبارتند از:
 
اختلافات بر سر قراردادها و بین بازرگانان کشورها.
 
دعاوی حقوقی ایرانیان مقیم خارج از کشور درمورد مهاجرت ، موضوع ممنوعیت ایرانیان مقیم خارج از کشور ، طلاق ، حضانت فرزند عادی ، مهریه و 2 مورد (دعاوی خانوادگی بین المللی) ایرانیان خارج از کشور.
 
صلاحیت سرزمینی و وکیل بین المللی
 
کلیه ساکنان ایران (اتباع خارجی ، داخلی) براساس صلاحیت سرزمینی تابع قوانین و مقررات ایران هستند ، مگر اینکه اشخاص خاصی مستثنی شوند.
 
آنها در امور مربوط به احوال شخصیه به یک وکیل بین الملل احتیاج دارند (مجموعه ای از ویژگیهایی که شخص با آن حق دارد ، که قابل تقویم و مبادله پول نیست ، مانند مدارک ، وصیت نامه ، ارث).
 
بررسی قراردادها و توافق نامه های منعقد شده در ایران
 
در مورد اموالی که غیر منقول باشد (اموالی که از مکانی به مکان دیگر قابل انتقال نیست و انتقال موجب آسیب به محل و خود ملک می شود) و در ایران واقع شده است ؛ ایرانیان مقیم خارج می توانند از یک وکیل محلی کمک بگیرند و خارجیانی که در داخل ایران املاک و مستغلات دارند می توانند برای رسیدگی به ادعاها از وکیل ایرانی راهنمایی و کمک بگیرند.
 
در مورد قراردادها و توافق نامه ها باید توجه داشت که در محلی که قرارداد منعقد شده است ، پردازش می شود. با کمک وکلای ایرانی که از قراردادها و توافق نامه ها و قوانین حاکم بر آنها آگاه هستند ، می توانید در اسرع وقت حقوق خود را بدست آورید.
 
 
ارتکاب جرم در خارج از خاک ایران و وکیل بین المللی
 
شخصی اگر شخصی (ایرانی یا غیر ایرانی) یکی از جنایات زیر را در خارج از قلمرو حاکمیت ایران مرتکب شود ، طبق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی مورد تحقیق و مجازات قرار می گیرد:
 
جرائمی مانند اقدام علیه امنیت داخلی یا خارجی ، اقدام علیه نظام ، جعل مهر ، امضا ، حکم ، فرمان یا امضای رهبر معظم انقلاب یا استفاده از آن. جعل آرا مراجع قضایی و سایر موارد ذکر شده در ماده 5 قانون مجازات اسلامی.
 
با توجه به معیارها و عواملی که در بالا ذکر شد ، لازم است افراد از یک وکیل بین المللی کمک بگیرند تا حقوق خود را با سهولت و سرعت بیشتری کسب کنند.
صفحه قبل 1 صفحه بعد